تحقیق کامل سازه های پیش ساخته

LOGO

ارزانترین وبهترین قیمت مصالح انلاین تهران را از شرکت فنی مهندسی خونه ساز بخواهید
 

 

 

شرکت مهندسی عمرانی خونه ساز به استحضار میرساند انجام کلیه مراحل ساختمانی از قبیل طراحی نظارت واجرا

را در تمام نقاط تهران با نازل ترین قیمت و کیفیت عالی انجام میدهد .

 

مصالح ولوازم خود را با قیمت مناسب از ما بخواهید.با تماس با دفتر از قیمت آنلاین مصالح با خبر شوید
.

همچنین شما میتوانید از سایت اصلی ما بازدید کنید.

 

لوازم ومصالح:

 

خرید بهترین لوازم ساختمانی و همچنین ارزانترین مصالح را به ما بسپارید

کافیست با شماره گیری  تلفن دفتر از قیمت های انلاین و به روز شرکت در مورد مصالح آگاه شوید.

همینطور با مراجعه به سایت اصلی گروه خونه ساز میتوانید شرح کلی مصالح وکیفیت وطرح و رنگ آن را ببینید.

www.khunesaz.com

77474023

22861336

 

شماره تماس دفتر ساعت کاری از8صبح الی 9شب.

 

 

 

 

 

 

شرکت فنی مهندسی خونه ساز تحقیقات خود را درمورد سازه های پیش ساخته

برای علاقمندان به اشتراک گذاشته است:

 

 

 

 

 

 

 

قسمت اول:

 

 

خانه های پیش ساخته

 

صنعت ساختمان و پروژه­هاي عمراني به گواهي آمار و ارقام، از لحاظ سرمايه و حجم نيروي انساني درگير، بزرگترين صنعت در كشور مي­باشد. رشد سريع جمعيت و افزايش تقاضا، نياز به كاهش زمان تحويل پروژه­هاي عمراني و كاهش زمان برگشت سرماية سرمايه­گذاران و عواملي از اين قبيل باعث شده­اند تا ضرورت ايجاد تحول در شيوه­هاي سنتي صنعت ساختمان روزبه­روز بيشتر شود. روش­ "سازه­هاي پيش­ساخته سبك" كه يكي از تكنولوژي­هاي نوپا در عرصه ساخت و ساز­هاي عمراني در كشور است موضوع مصاحبة شبكة تحليلگران تكنولوژي ايران با مهندس احمدي، معاونت اجرايي موسسة سازه­هاي پيش­ساختة سبك (SAP) است. در زير نكات مهم آن ملاحظه مي­گردد:

 

صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زماني برمي­گردد كه اولين تيرهاي بتوني به صورت T شكل، توليد صنعتي شده و قطعات بتوني با اشكال مختلف در مقياس صنعتي توليد شد.
اگر تكنولوژي ساختمان را به معني وارد شدن صنعت در ساختمان­سازي بگيريم، از حدود سال47 تكنولوژي ساختمان وارد ايران شد و اوج آن زماني بود كه ساختمان­سازي به صورت شهرك­سازي در بعضي از شهرهاي بزرگ مثل اصفهان(مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبريز، تهران و برخي ديگر از شهرها شروع شد. اين صنعت بيشتر از كشورهاي اروپايي مانند آلمان، هلند، انگليس و فنلاند به ايران وارد شد.

تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك                                                                   

تنوع تكنولوژي­هاي ساختمان بسيار زياد است و هر كدام ويژگي­ها و قاعدتاً محدوديت­هاي خاص خود را دارند. سيستم سازه­هاي پيش ساخته سبك را حدود 34 سال پيش يك آمريكايي ابداع كرد. مرحلة صنعتي شدن آن 5 تا 6 سال به طول انجاميد. عمده­ترين شركت­هايي كه در دنيا اين تكنولوژي را به كار مي­گيرند، شركت E.V.G اتريش و شركت­هاي 3D Panel و RAM در آمريكا مي­باشند. توجه زياد صنايع اروپايي به تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك به خاطر مشكلاتي بود كه در ساير تكنولوژي­هاي پيش­ساخته وجود داشت. به طور مثال تكنولوژي Large Panel با وجود سرعت بالا و كارخانه­اي بودن آن، با مشكل ضعف اتصالات روبروست و همچنين وزن سنگين ساختمان يك معضل جدي در اين تكنولوژي به شمار مي­رود. حمل­ونقل قطعات سنگين بتوني، اين فرآيندها را دشوار مي­كند. در زلزله­اي كه چند سال پيش در تركيه اتفاق افتاد، ساختمان­هاي زيادي كه در آنها از تكنولوژي Large Panel استفاده شده بود به دليل ضعف اتصالات تخريب شدند.
در تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساختة سبك، اتصالات به صورت يكپارچه است (ديوار به ديوار، سقف به ديوار و ديوار به پي). بر خلاف روش Large Panel كه اتصالات به صورت كام و زبانه است، در روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، اتصالات به صورت جوش نقطه­اي است و به جاي اينكه ابتدا قطعات سنگين بتن در كارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبكه­هاي ميلگردي كه بين آنها(بين دو شبكه ميلگرد) يك لايه فوم پلي­استايرن قرار مي­گيرد ساخته مي­شود و پانل­هاي سبك در محل احداث ساختمان به فنداسيون جوش داده مي­شود و همچنين ديوارها و سقف به هم جوش داده مي­شوند و ساختمان با پانل­هاي سبك برپا مي­شود. سپس در همان محل ديوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشي مي­شوند. بتن از طريق پمپ، با فشار هوا به پانل­ها پاشيده مي­شود كه اصطلاحاً آن را "شات كريت" گويند.
اين روش باعث يكپارچگي در اتصالات شده، استحكام و پايداري ساختمان را در مقابل نيروهاي ديناميكي حاصل از زلزله يا طوفان افزايش مي­دهد.
بنابراين دليل انتخاب روش سازه­هاي پيش ساخته سبك استفاده از امتيازات برتر آن نسبت به ساير تكنولوژيهاي پيش ساخته موجود است كه هنوز هم از اين مزايا برخوردار است.
البته همانند صنايع ديگر، در اين صنعت هم ممكن است نوآوري­هايي در دنيا ديده شود. اما با توجه به شرايط اقليمي، فرهنگي و اجتماعي، روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك، مناسبترين روش براي ايران تشخيص داده شده است. به طور مثال تكنولوژي­هاي جديد قيمت مسكن را خيلي بالا مي­برند كه اين با نياز اغلب مردم ما به خانه­هاي ارزان­قيمت سازگار نيست ولي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك قيمت را بالا نمي­برد.
ويژگي­هاي  مهم روش سازه­هاي پيش ساخته سبك

الف) مقاومت در برابر زلزله

در مناطق زلزله­خيز مانند ايران، يكي از پارامترهاي مهم در ساختمان­سازي كاهش وزن ساختمان است. چرا كه نيروهاي زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقيم دارد. بنابراين تكنولوژي انتخاب شده بايد داراي جهت­گيري كاهش وزن باشد. بر خلاف شيوة سازه­هاي پيش­ساخته سبك در ساير سيستم­هاي پيش­ساخته ديگر، اتصالاتشان اكثراً به صورت مفصلي و لولايي است و داراي وزن سنگين هستند. تنها در اين روش است كه با 8 سانتيمتر بتن مي­­توان نيروهاي ساختمان 4 طبقه را در طبقه همكف تحمل كرد. وزن نهايي ساختمان با اين روش، نسبت به روش­هاي پيش­ساخته ديگر و همچنين ساختمان­هاي بتني، 25 درصد كاهش مي­يابد؛ يعني در هنگام زلزله 25 درصد نيروي كمتر به ساختمان وارد مي­شود. امروزه سبك­سازي ساختمان يكي از شعارهاي اصلي در صنعت مسكن است.

ب) انعطاف­پذيري در توليد و امكان حفظ جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني

مسأله مهم ديگر در صنعت ساختمان حفظ ملاك­­هاي فرهنگي و جلوه­هاي معماري اسلامي و ايراني در طراحي و نماسازي ساختمان­هاست. انحناهاي موجود در گنبدهاي مساجد، نقش­­ و نگارهاي ايراني و اسليمي و ساير موارد از نشانه­هاي معماري اسلامي و ايراني است كه در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك مي­توان آنها را حفظ كرد. چرا كه مي­توان پانل­هاي سبك مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آنها در محل خود، بتن­پاشي روي آنها انجام داد. روش سازه­هاي پيش ساخته سبك، حتي ساخت گنبدهاي بزرگ را كه به دليل زيادي وزن، دشوار است آسان­تر­ مي­كند چرا كه در اين روش وزن سازه­ها بسيار كاهش مي­يابد در حالي كه مقاومت و استحكام­ آنها بالاتر مي­رود.

ج) ايمني در ساختمان

بحث ايمني، از مهمترين مسائل صنعت ساختمان است چرا كه با سلامتي انسان­ها سر و كار دارد. در ساختمانهاي سنتي چون ستونها و اسكلت فلزي، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل مي­كنند. با كنار رفتن يك تير يا ستون، كل ساختمان به طور ناگهاني فرو مي­ريزد. در روش سازه­هاي پيش­ساخته سبك چون به جاي استفاده از اسكلت فلزي، از شبكه­هاي ميلگردي كه در تمام سطوح ديوارها توزيع شده­­­اند استفاده مي­شود، فروريزي ناگهاني پيش نمي­آيد. چرا كه اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت يكپارچه در تمام ساختمان وجود دارند.

د)  صرفه­جويي­هاي ملي و ساير مزاياي ناشي از كاربرد روش سازه­ها پيش­ساختة سبك

اگر به صرفه­جويي­هايي كه كوچك به نظر مي­رسند، در مقياس ملي نگاه كنيم، به ارقام بالايي تبديل مي­شوند كه مي­تواند نقشي حياتي در رشد و شكوفايي كشور ايفا كند. در زير به مزاياي ناشي از كاربرد تكنولوژي سازه­هاي پيش­ساخته سبك در صنعت ساختمان اشاره مي­شود:

 

 






exir co


 


از محدوديت­هاي روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك آن است كه فعلاً اين روش تنها تا 4 طبقه در كشور قابل انجام است. البته در دنيا تا 8 طبقه نيز از آن استفاده شده است. 1- كاهش متوسط ميزان كاربرد ميلگرد فولاد از 38 كيلوگرم در ساختمان­هايLarge Panel و ساختمان سنتي به 34 كيلوگرم در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك  2- كاهش استفاده از سيمان در هزينه­هاي تمام شده ساختمان  3- ده درصد كاهش در هزينة تمام­شدة ساختمان  4- كاهش وزن ساختمان(بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد 12 كيلوگرم در هر متر مربع زيربنا، كاهش وزن ديده مي­شود)  5- كاهش زمان برگشت سرمايه از حدود 2 سال در شيوه سنتي به 5 الي 6 ماه در روش سازه­هاي پيش­ساختة سبك  6- كاهش ضايعات مواد اوليه و استفاده بهتر از منابع ملي  7- صرفه­جويي در مصرف انرژي(به دليل عايق بودن ديوارها، ناشي از كاربرد پل­استايرن در پانل­ها)  8- افزايش عمر ساختمان و افزايش استحكام آن  9- ايمني بيشتر ساختمان در برابر زلزله  10- كاهش ميزان آلودگي­هاي صوتي محيط

 
 
 
 
 

قسمت دوم:

 

 

 

خانه پيش ساخته چيست ؟ و چند نوع خانه پيش ساخته داريم؟

 

خانه پيش ساخته چيست ؟ و چند نوع خانه پيش ساخته داريم؟
به طور کلي خانه هاي پيش ساخته به چند صورت ساختمانهاي پيش ساخته  بتني – فلزي –چوبي و ... موجود  ميباشد که هر کدام داراي مزيتها و معايب خاص مي باشند که بر اساس مقتضيات مکاني و شرايط هر کشور بعضي بر ديگري به علت امکانات و عوامل مختلف مي تواند اقتصادي و کاربردي باشد. . ساختمانهاي پيش ساخته يکي از آخرين محصولات و متد هاي ايجاد و گسترش واحد هاي مسکوني مي باشند که مي تواند جوا بگوي احتياجات مديريت براي ايجاد توازن ازدياد جمعيت با سکني همراه با امکانات رفاهي را تامين نمايد اين صنعت در دهه هاي اخير چنان پيشرفت داشته که نه تنها  بر کيفيت بالا – تقليل هزينه – سرعت احداث و راحتي  آسايش مورد نياز را در حد استاندارد تامين نموده بلکه توانسته است ساير صنايع خانه سازي را با متدهاو مواد اوليه گوناگون تحت تاثير قرار دهد . مثلا در کشورهايي همچون کانادا و روسيه  که از نظر مصالح چوبي غني بوده ساختمانهاي پيش ساخته چوبي ودر کشور هايي همچون آمريکا ساختمانهاي پيش ساخته فلزي و در ايران ساختمانهاي پيش ساخته بتني اقتصادي به نظر ميرسند البته بديهي است که عواملي از جمله مواد و مصالح در محل حمل و نقل امکانات و دستگاههاي توليد تواما از جمله مواردي  مي باشندکه در اقتصادي بودن نوع ساختمان پيش ساخته دخيل است . به طور کلي چند مسئله باعث استفاده هر چه بيشتر از ساختمانهاي پيش ساخته مي گردد که عبارتند از : 1- سرعت در اجرا 2- دقت در کارکه در ساختمانهاي پيش ساخته فلزي بسيار مهم ميباشد مخصوصا در ايران که از نظر جوش خصوصا جوشهاي سر بالا و نفوذي بسيار مشکل دارند واين مسئله مي تواند در کارخانه برطرف گردد . 3- نظارت کافي 4- راحتي در نصب   روش تحقيق 1-1ساختمانهاي پيش ساخته بتني: به طور کلي از نظر اجرايي مراحل اصلي کار عبارتند از : - توليد - حمل به محل مصرف - نصب   1-1-1مزايا ي ساختمانهاي پيش ساخته بتني : 1- امکان تامين و کنترل کيفي بهتر از قبيل لرزاندن عمل آوري بهتر انجام آزمايشها و بارگذاري هاي دلخواه 2- سرعت عمل آوري :در بعضي از دستگاههاي اتو کلاو زمان عمل آوري حتي به کمتر از 24 ساعت مي رسد 3- استقلال از شرايط جوي : يعني هيچگونه محدوديت زماني براي پيشبرد عمليات نداريم 4- کنترل افت و خزش : معمولا پس از توليد مدتي در کارخانه باقي مي مانند که باعث مي شود قسمت اعظم افت در بتن صورت پذيرد 5- انجام عملياتي از جمله پيش تنيدگي که باعث کاهش ارتفاع تير مي شود توليد بتنهاي پيش ساخته به صورت آماده سازي قالب – فولاد گذاري – بتن ريزي – و عمل آوري صورت مي پذيرد نکته قابل توجه در اين موارد در نظر گرفتن مسئله لنگر و پيچش مي باشد که در اثر مکش به هنگام جدا سازي قطعه صورت مي پذيرد كه بايد مد نظر قرار گيرد . صفحات قالب بايد صلب باشند تا در مقابل فشار جانبي بتن دچار تغيير شکل و اعوجاج  نگردند به طور کلي شيوه هاي توليدقطعات  پيش ساخته بتني  عبارتند از درجا وتکي - درجا وچند تايي(باطري) جابجايي شاسي يا پالت – جابجايي با نقاله – توليد خطي انتخاب قطعه بزرگ تعداد اتصالات را کمتر مي کند و سرعت عمليات را بالا مي برد ولي در مقابل بايد اتصالات قوي تري را طراحي نماييم و بهتر است وزن قطعات کمتراز 10تن و حتي المقدور 6 تن محدود گردد نظام تير ستون در اين نظام تير و ستون تشکيل يک قاب باربر را مي دهند و اجزا جدا کننده نقشي در بار بري ندارند در اين روش به دليل امکان وجود لنگر هاي بزرگ ممکن است طراحي اتصال پيچيده شود براي جلوگيري از اين مشکل محل اتصال را به جايي مي برند که داراي حد اقل لنگر باشند   3-1-1 نظام ستون پيوسته در اين نظام براي   2يا چند طبقه ستونها را  پيوسته مي سازند و اتصال تير ها به ستونها مي تواند مفصلي يا گير دار باشد   4-1-1 نظام ستونهاي درختي شامل ستونهاي پيوسته و تير هاي طره اي کوتاه مي باشد که تير ها به اين قسمت کوتاه وصل مي شوند 1 نظام ستونهاي Tشکل در اين حالت ستونها در تراز طبقات از هر طرف به اندازه نصف دهانه داراي تير طره اي است لذا قطعه مستقل تير وجود ندارد   6-1-1 ستونهاي صليبي يا H  شکل در اين حالت محل اتصال ستونها در وسط طبقه مي باشد قاب پرتال : در اين نمونه با استفاده از قابها و استفاده از اجزا کمکي نظير تير مجموعه سازه ايجادمي شود   8-1-1 شکلهاي ديگر : با استفاده از تير ها واجزا  به شکل منحني و يا خرپا و غيره همچنين ترکيب دال ستون که در آن قطعات بزرگ دال مستقيما روي ستون مي نشينند . اين ترکيب مي تواند همراه با پانلهاي بار بر هم باشد   9-1-1 نظام پانلي : گسترده ترين روش پيش سازي در جهان مي باشد پانلهاي ديواري ممکن است بار بر ويا غير باربر باشند با استفاده پانلهاي بزرگ درجه صنعتي شدن ساخت  ساختمان بالا رفته و تعداد اتصالات و درزها کم شده و نيروي انساني کمتري مورد نياز است و سرعت نصب بالا مي رود و از نظر معماري انعطاف پذير تر مي باشد   10-1-1 نظام ديوار باربر طولي : اقتباس شده ازروش سنتي است در اين روش ديوارهاي خارجي باربرو ضخيم مي باشد و از مزاياي آن به دليل ضخامت زياد عايق بسيار بالايي دارند و فقط اگر باز شو داشته باشد و به تعداد زياد باشد  عملکرد پانل از شکل يک صفحه به صورت قاب در مي آيد از جمله کارخانه هاي پيش ساخته بتني که در ايران مشغول به کار بودند مي توان به شرکتهاي :  کستينگ-ايرداک تبريز که باسيستم دانمارکي بوده و کارخانه کا- ام ساوه اشاره نمود در سيستمهاي پانلي يا در دو طرف پانل داشته که به وسيله خرپاهايي به هم متصل مي شوند  و در ميان خالي بوده و در محل نصب بايد بتن ريخته شودو يا اينکه پانل به صورت يکپارجه مي باشد. به هر صورت در هر دوي اين موارد ديگر هزينه گچکاري و... نخواهيم داشت و همچنين هزينه قالب بندي نيز حذف خواهد شد ودر تمامي مواردي که ميان تهي هستند  در پي ها آرماتور هاي انتظار بيرون زده و در داخل  آنها فرو مي رود و مهار لازم صورت مي پذيرد در اتصالات تير به ستون در سيستم اول با تعبيه قطعات فلزي در محل جوش يا پيچ مي شود   2-1 ساختمانهاي پيش ساخته فلزي : اين نوع ساختمانها که بنياد مسکن انقلاب نيز براي بازسازي شهر بم از اين نوع سازه ها استفاده مي نمايد ساختمانهايي هستند که تمام قسمت سازه اي آن در کارخانه توليد مي شود که نقشه و طرح به  سازنده داده مي شود وبر اساس جزئيات سازه اي موجود در نقشه  سازه مورد نظر ساخته مي شود ور قها و پروفيلها و پيچ و مهره ها با داشتن استاندارد و مدارک فني تهيه ميگردند و عمليات برش و سپس سوراخکاري طبق نقشه و با دقت بالا  توسط افراد متخصص انجام  ميشود  و برداشت پليسه  وجوشکاري با دقت بالا صورت مي پذيردو پس از تميز کاري و ريختن گل جوش عمليات رنگکاري صورت مي پذيرد . مسوول کنترل کيفيت کارخانه و سپس مهندس ناظرکيفيت وصحت کار را  کتنرل مي نمايند و  گهگاه نماينده کار فرما بر کار نظارت مي نمايد و سپس به محل کار برده مي شود  در محل کار نيز تحويل گيرنده با دقت کافي کنترل نموده در صورتيکه موردي ايرادي مشاهده گردد  به کارخانه باز گردانده مي شودتا اصلاح شود . پس از رسيدن قطعات ساخته شده به محل بر روي پي از قبل  اجرا شده سازه سوار و نصب ميگردد تمام اتصالات به وسيله پيچ و مهره مي باشد و ديگر نيازي به جوشکاري در محل نمي باشد نوعي ديگر از ساختمانهاي پيش ساخته فلزي استفاده  از  پروفيلهاي خم شده با گالوانيزه است که در برابر پوسيدگي و زنگ زدگي مقاوم هستند  و مزيت  اين سيستم سبکي آن و سرعت نصب بالا مي باشد و اتصالت به صورت پرچ و گاها پيچي مي باشد. با توجه به اينکه وضعيت جوشکاري در ايران بسيار بد بوده و اغلب پيمانکاران و حتي ناظران از کيفيت جوش خوب اطلاعي ندارندودر حدود بيش از 70درصد ساختمانهاي فلزي داراي جوش نامناسبند و با توجه به زلزله خيزي ايران  استفاده ازاين  ساختمانها به دليل جوشهاي با کيفيت در کارگاه و نظارت دقيق مطلوب و الزامي مي باشد عدم نياز به کارگران بسيار ماهر در محل از مزاياي ديگر اين نوع سازه ها مي باشد ساختمانهاي پيش ساخته3D: پانلهاي پيش ساخته سبک شامل دو لايه شبکه مش جوش شده فولادي مي باشند که يک عايق پلي استايرن در ميان آن قرار گرفته و توسط يک سري المانهاي خر پايي به يکديگر متصل مي شوند که پس از نصب با بتن شاتکريت مي شود . اين پانلها بعنوان المان ديوار و سقف ساختمان بکار مي روند پانلها علاوه بر نقش جدا سازي فضاي معماري به عنوان ديوار باربرقائم و برشي در برابر بارهاي جانبي  نيز عمل مي نمايند بار جانبي ناشي از زلزله از طريق ديا فراگم صلب به نسبت سختي بين ديوارها توزيع مي گردد. ضخامت لايه پلي استايرن6 سانتي متر و فاصله بين خر پاها 10 سانتي متر و قطر اعضاي خرپايي 3.5 ميلي متر و ضخانت بتن شاتکريتي 4 سانتي متردر هر طرف ديوار و به عبارتي ديگر پوشش بتن روي شبکه 2 سانتي متر مي باشد .المانهاي ديوار براي بار برشي طراحي مي گردند و براي بار محوري (رفتار ستوني ) و لنگر خمشي کنترل مي گردند .در محل اتصال ها و کنار بازشو ها با يد آرماتور هاي تقويت طبق طراحي تعبيه گردند . پانل کف به صورت دال يکطرفه عمل مي نمايد و اين به دليل وجود اعضاي برشگير در جهت طولي پانل مي باشد . پانلهاي سقف ديافراگم صلب را تشکيل مي دهند اين پانلها در کنار يکديگر مستقر شده و روي پانلهاي ديوار نصب مي گردندو با آرماتور هاي انتظار مهار مي گردند .  لايه پلي استايرن نقش قالب براي بتن ريزي و همچنين عايق حرارتي و صوتي را ايفا مي نمايد . پي اين سازه ها نواري يا گسترده اجرا مي شود و آرماتور هاي انتظار در محل قرار گيري ديوار ها تعبيه مي شوند و پانلهاي ديوار را به پي مهار مي نمايد .لوله هاي تاسيساتي و برق در فاصله بين شبکه مش و لايه عايق نصب مي شود و در صورتي که مقداري از شبکه براي نصب بريده شود مي باست تقويتهاي لازم در اطراف بريدگي صورت پذيرد .   1-3-1 مزايا : - سرعت در اجرا - کاهش وزن ساختمان و به تبعه آن کاهش نيروي زلزله - نصب ساده - مهار نمودن ساده پانلها جهت قرارگيري در موقعيت مناسب - نصب ساده و ثابت نمودن چهار چوبها ي در و پنجره - نصب ساده و سريع تاسيسات و غيره - عايق صوتي و حرارتي - مقاومت در برابر آتش - حمل و نقل آسان - کاهش عمليات گچ کاري و...

 


 

قسمت سوم:

 

 

پیدایش ساختمان های پیش ساخته

 

اندیشه ساخت اجزای ساختمانی و خانه‌های پیش‌ساخته در آغاز قرن 18 میلادی در اروپا بوجود آمد ولی تا پیش از قرن نوزدهم میلادی نتوانست واقعیت پیدا کند. پس‌ از رکود ده ساله جنگ‌ جهانی‌ دوم دوران شکوفایی صنعتی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی آغاز گردید. انگیزه سرعت بخشیدن به ساخت و ساز و روی آوردن به اجزای ساختمانی پیش ساخته و خانه‌های پیش‌ساخته از نیاز به مسکن سریع سرچشمه گرفت. امروزه بیش از 60 درصد ساختمان‌های کشورهای پیش‌رفته به‌گونه صنعتی تولید شده و در بیش‌ از 90 درصد ساختمان‌های‌ مسکونی‌ و تجاری آنها‌ از اجزای ساختمانی پیش‌ساخته و سیستم‌های خشک استفاده‌ می‌شود.

 

به گواهی آمار صنعت ساختمان از دید سرمایه و تعداد نیروی انسانی شاغل در آن بزرگترین صنعت در کشورما می باشد و فرآورده های نوین صنعت ساختمان می تواند بسیاری از مشکلات این صنعت را کاهش دهند اما در حال حاضر تنها حدود 3 درصد از ساخت و سازها بصورت صنعتی انجام می گردند.

 

برای حل مشکل مسکن نیاز به:

 

  - افزایش سرعت ساخت،  - بازگشت سریع سرمایه،  - افزایش عمر مفید ساختمان(در ایران کمتر از 30 سال است)،  - استفاده بهینه از مصالح ساختمانی،  - پایداری بیشتر در برابر عوامل محیط و زلزله و…

 

بخوبی آشکار است. هزینه ساخت و ساز با فرآورده های نوین ساختمانی با توجه به بازگشت سریع سرمایه، کمتر از هزینه ساخت و سازهای سنتی است. سبک سازی اجزای ساختمانی، دیوارها و سقف و غیره به نوبه خود باعث کم شدن بار مرده ساختمان و کاهش اندازه های شالوده و سازه،کاربرد مصالح کمتر و در نتیجه پایین آمدن هزینه ساخت می‌گردد. اجرای فناوری‌های پیشرفته صنعتی در این سیستم ، نیازمند نیروی انسانی ماهر، ولی به تعداد کم و در زمان کمتر است. لذا مجموعه هزینه نیروی انسانی در این سیستم، کم‌تر از روش‌های سنتی است. ابزار و مصالح مورد استفاده نیز نسبتاً کم‌هزینه می‌باشند.

 

 

هدر روی انرژی

 

 

- 40% انرژی کشور در ساختمان های سنتی هدر می رود.  - 79% انرژی ورودی به ساختمان های سنتی هدر می رود.  - هدر روی انرژی در ساختمانهای ایران 5 برابر اروپا است.  - در سال 1387 به مقدار 140 میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف شده است که 56 میلیارد متر مکعب آن مربوط به بخش ساختمان بوده است که این رقم خود از کل مصرف کشور های اتحادیه اروپا بیشتر بوده است.  - تولید آجر سنتی در ایران سالانه حدود 2 میلیارد لیتر نفت کوره مصرف دارد.  - انرژی لازم برای تولید آجرهای سنتی دو برابر فرآورده های نوین است.  - میزان صرفه جویی ناشی از اصلاح الگوهای مصرف در زمینه صنعت ساختمان سالانه رقمی بیش از 7 میلیارد دلار(7،000،000،000) برآورد می گردد.

 

 

 

  - خسارات جانی زلزله ها غیر قابل جبران هستند.  - میزان خسارات زلزله بم حدود 3/1 میلیارد دلار برآورد شده است.  - ساختمان آتش نشانی مرکزی بم که یک ساختمان دو طبقه بود دچار ریزش کامل شد و خودرو های آتش نشانی و امداد زیر آوار ماندند.  - ایران یکی از زلزله خیزترین کشور های جهان با گسل های فراوانی است که حدود 90% مساحت آن را می پوشاند.

 

 

  • مهمترین زلزله های ایران

 

جانباختگان زلزله های ایران

 

هدر روی زمان

 

از نظر سرعت اجرا، تجربیات کسب شده در کشورهای صنعتی نشان داده‌است که حذف روش‌های سنتی در ساخت و ساز و انتخاب روش‌ها و اجزای ساختمانی نوین باعث بالا رفتن سرعت اجرا نسبت به شیوه‌های سنتی می‌شود. می‌توان انتظار داشت که در صورت اجرای صحیح فناوریهای ذکر شده زمان اجرای این ساختمان‌ها را به کمتر از یک پنجم زمان متداول در سیستم‌های سنتی رسانید. متاسفانه دست اندر کاران ساخت و ساز با روش‌های سنتی ارزش چندانی برای سرعت ساخت قایل نشده‌ و عامل زمان را نادیده گرفته‌اند. این دیدگاه از آنجا نتیجه می‌شود که ساختمان در کشور ما یک وسیله سرمایه گذاری بوده و نه یک وسیله مصرفی و از طرفی دیگر رشد سریع قیمت مسکن در چند سال گذشته باعث عدم توجیه بالابردن سرعت ساخت در میان دست اندر کاران ساخت و ساز شده است. با این وجود باید توجه داشت که سرعت بالای ساخت باعث بازگشت سریع سرمایه، تولید بیشتر و قیمت تمام شده پایین‌تر می‌شود.
چکیده برتری های ساختمان و خانه پیش ساخته آریا بارون :

 

 - پایداری در برابر زلزله تا 9 ریشتر.  - عایق بسیار خوب در برابر گرما و سرما و کاهش چشمگیر مصرف انرژی.  - ساخت و نصب بسیار سریع و در نتیجه بهره برداری از سرمایه گذاری انجام شده در کوتاهترین زمان ممکن.  - هزینه های نگهداری بسیار پایین در مقایسه با سایر ساختمانها.  - امکان هرگونه تغییر در نقشه داخلی بدون پرت مصالح.  - وزن کم این نوع ساختمان در مقایسه با ساختمانهای سنتی، که در نتیجه هزینه فونداسیون را بسیار کاهش میدهد.  - قابلیت استفاده دوباره در محلی دیگربدون هدر روی مصالح.  - افزایش فضای داخلی ساختمان با توجه به نازکتر بودن دیوارها.  - ساخت و نصب ساختمان پیش ساخته بدون پرت و بر جا ماندن نخاله های ساختمانی بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان.  - امکان نصب در هر شرایط آب و هوایی.  - عدم امکان نفوذ حشرات موزی.  - قابلیت شستشو بیرون و داخل ساختمان با مواد شوینده و حفظ جلوه نو ساختمان پس از گذشت سالها.

 

 

 

 

 

گروه مهندسی خونه ساز...

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

آخرین مطالب

 
» آشنایی با خونه ساز ( 1394/06/30 )
» دانلود پروژه سازه های کششی با فرمت power point ( 1394/07/21 )
» دانلود پروژه ساختمان های هوشمند با فرمت power point ( 1394/07/19 )
» دانلود پروژه ساختمان بتن مسلح باقالب عایق ماندگار با فرمت power point ( 1394/07/15 )
» دانلود پروژه پوسته ها و سازه های ورق تا شده با فرمت power point ( 1394/07/14 )
» دانلود دو پروژه کاربرد پلیمر در ساختمان و پلیمر با فرمت Power point ( 1394/07/13 )
» دانلود پروژه مراحل ساخت پل با فرمت power pointو pdf ( 1394/07/12 )
» دانلود مقاله معماری بیونیک با فرمتpower point ( 1394/07/11 )
» فروش انواع سنگ های آنتیک با قیمت مناسب ( 1394/07/09 )
» دانلود پروژه انواع بتن وآماده سازی با فرمت power point ( 1394/07/09 )
» دانلود دو پروژه بام های سبز یا روف گاردن با فرمت power point ( 1394/07/08 )
» دانلود کلیه مباحث نویفرت در قالب pdf ( 1394/07/08 )
» دانلود کامل تهران و دانلود نقشه تفکیک شده تهران ( 1394/06/26 )
» اطلاعیه استخدام و جذب نیرو در زمینه های کارهای ساختمانی ( 1394/06/23 )
» اطلاعیه استخدام و جذب نیرو در زمینه های معماری و عمران ( 1394/06/23 )
» خدا چیست و چگونه اثبات میشود و دانلود کتاب اثبات خدا ( 1394/06/22 )
» آموزش فتوشاپ همراه با دانلود آخرین نسخه فتوشاپ ( 1394/06/21 )
» دانلود آخرین نسخه تلگرام برای کامپیوتر ( 1394/06/21 )
» ماکت سازی حرفه ای خونه ساز ( 1394/06/19 )
» تحقیق کامل سازه های پیش ساخته ( 1394/06/19 )

آرشیو ماهانه

نویسندگان

لینکستان

 

درباره ما


سروش علی نژاد ٍ شرکت ساختمانی خونه ساز مفتخر است امادگی خود را از طریق این وبلاگ به تمامی علاقمندان کار ساختمانی و در هرنوع کار عمرانی و معماری (طراحی نظارت و اجرا) با کمترین ونازلترین قیمت وبا بیشترین سرعت ممکنه اعلام کند. همچنین شما میتوانید از طریق تماس با دفاتر ما از قیمت آنلاین مصالح کشور باخبر شوید.
ایمیل : khunesaz@hotmail.com


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 69
بازدید کل : 2535
تعداد مطالب : 33
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1